Культурологія

        Однією з головних умов становлення державності України є її входження у світ сучасних культурних надбань. Адже саме сфера культурних знань сприяє формуванню в особистості широкого світобачення, орієнтованого на загальнолюдські гуманістичні цінності.

       Культура відіграє все більшу роль у формуванні та зміцненні громадянського суспільства, розвитку творчих здібностей людини, побудові правового суспільства. Вона впливає на всі сфери суспільної та індивідуальної життєдіяльності - працю, побут, дозвілля, спосіб життя суспільства й особистості.

       Викладання і засвоєння курсу «Культурологія" є важливим внеском у гуманітаризацію освіти. Воно сприяє оволодінню досягненнями світової та вітчизняної культури, допомагає студентській молоді не лише самовизначитись у світоглядних питаннях на основі знань сутності культури, її елементів, типології в історичній генезі, а й глибоко зрозуміти особливості культури різних епох, починаючи з первіснообщинного ладу і закінчуючи найбільш осучасненими формами культури зарубіжної та вітчизняної.

Основні завдання дисципліни:

     Курс «Культурологія» спрямований на збагачення і розширення гуманітарної підготовки здобувачів вищої освіти, формування творчої активності майбутніх фахівців. Сприйняття і розуміння культури як суспільного явища допоможуть кваліфіковано аналізувати, систематизувати, класифікувати та створювати оптимальні моделі процесів духовного, соціально-політичного та культурно-мистецького життя.

       Культурологічна підготовка має спрямувати молодь на особистісну культуро творчу орієнтацію в сучасному світі, сприятиме осмисленню сукупності культурних досягнень людства, взаєморозумінню та продуктивній співпраці з народами, які мають як схожі, так і відмінні риси в культурі, веденню кваліфікованого діалогу з партнерами іншої культурної домінанти.

План вивчення дисципліни

Модуль І.

Теоретичні аспекти культури. Основні етапи розвитку світової культури

Тема 1. Предмет культурології як науки про культуру. Суть і сутність культури. Функції культури. Культура і цивілізація.

Тема 2. Походження і головні етапи розвитку культури. Виникнення мистецтва. Первісна культура.

Тема 3. Культура Стародавнього Сходу.

Тема 4. Культура Античності.

Тема 5. Культура Середньовіччя. Культура Візантії.

Тема 6. Культура епохи Відродження.

Тема 7. Культура Нового часу і Просвітництва.

Тема 8. Європейська культура ХІХ - ХХ ст.

Модуль ІІ. 

Основні етапи розвитку культури України

Тема 1. Культура східних слов'ян.

Тема 2. Культура Київської Русі.

Тема 3. Українська культура ХІV-ХVІІ ст.

Тема 4. Українська культура ХVІІІ - ХІХ ст.

Тема 5. Українська культура ХХ ст.

Тема 6. Національна культура в сучасній Україні. Єдність і взаємозалежність світової та національної культур.


Методичні рекомендації для вивчення дисципліни

         Вивчення культорології - на сьогодні актуальне для багатьох українців питання. Вивчаючи об'єктивні закономірності світового і національного культурних процесів, пам'ятники і явища матеріальної і духовної культури, чинники виникнення, формування і розвитку культурних інтересів і потреб людей, їх участі в збереженні, примноженні і передачі культурних цінностей кожен з нас навчається правильно оцінювати сучасний стан культури й культурного розвою, бачити і розуміти постійні зміни в різноманітних сферах соціокультурного процесу і визначати своє місце у розвитку культури. 

           Готуючись до навчальних занять, здобувачі вищої освіти можуть використовувати різноманітну літературу, використовувати мультимедійне обладнання для презентації, переглядати документальні та художні (фрагментів) фільмів, користуватися посиланнями на різні джерела із веб-сторінки викладача та інформаційної платформи Moodle Миколаївського національного аграрного університету.

1. Підручники та посібники:

Культура Стародавнього Сходу: 

Шумеры, Вавилон, 

Фінікійська культура

Культура Середньовіччя

Середньові́чна культу́ра - яскравий відтінок культури, характерний для періоду Середньовіччя. Охоплює передусім, але не виключно, європейську культуру. Культури інших ареалів, хоч і розвивалися у межах часткової чи повної відособленості, несуть ті ж тенденції, що й європейська.

Культура Візантії

Візанті́йська культу́ра - історичний етап розвитку європейської культури епохи Середньовіччя; оригінальна культура, що склалася після розпаду Римської імперії на Західну й Східну. Спадкоємиця культури Стародавньої Греції, що водночас увібрала в себе багато із культур східних народів, що населяли території Візантії. Охоплює собою період існування Візантії від заснування Константинополя в 330 році і до захоплення імперії османами, проте не має чітких хронологічних і територіальних кордонів. До заснування Візантійської імперії зачатки майбутнього її мистецтва формувалися в ранньому християнстві.

Після 1456 року, коли імперію було знищено турками, традиції візантійського мистецтва продовжували своє існування на Русі, на території сучасних Греції, Румунії, Сербії, Грузії, Болгарії.

Культура епохи Відродження

Епоха Відродження - період в історії культури Західної Європи, який почався в Італії в кінці XIII століття, зайняв в більшості європейських країн XIV-XVI ст., а в Іспанії та Англії тривав до початку XVII століття. Термін «Відродження» першим почав вживати Джорджо Вазарі - італійський художник XVI століття, учень Мікеланджело і перший дослідник сучасного йому мистецтва, автор книги «Життєписи найзнаменитіших живописців, ваятелів і зодчих». 

За своїм характером епоха Відродження (або Ренесанс) є перехідною. З нею пов'язаний важливий перелом в культурному розвитку: кінець панування середньовічної культури і початок формування культури Нового часу.

Культура Нового часу і Просвітництва

Розвиток культури у XVII столітті має свої особливості. У сучасників та у науці пізнішого часу невипадково не склалося узагальненого визначення культури XVII століття. Наприклад, початок цього сторіччя в Англії багато в чому ще пов'язаний з Ренесансом, а в Італії Відродження вже пішло в минуле, у Швейцарії домінує Реформація. Головна межа культурного процесу - нестійкість, дуже швидкі зміни. З XVIII же сторіччям пов'язана досить суцільна історико-культурна епоха - епоха Просвітництва. Причому, що характерно, такою її усвідомлювали вже сучасники: термін використали самі просвітники. У XVII столітті увагу активно мислячих людей було насамперед зосереджено на науковому поясненні явищ природи, у XVIII столітті - на проблемі суспільного устрою.

Європейська культура ХІХ - ХХ ст.

ХІХ ст. в історії Заходу має фундаментальне значення. Саме в цей час складається зовсім новий тип цивілізації - індустріальний. Її основою був науково-технічний прогрес. Внаслідок стрімкого розвитку науки і техніки виникла своєрідна неповторна ситуація у культурному процесі.

Перевір себе за допомогою тестових завдань

Будь спостережливим та виконай завдання

Розглянь зображення галерей та встанови, котра група зображень відповідає якому запитанню.

1. Котра група зображень характеризує епоху палеоліту?

2. Котра група зображень характеризує епоху палеоліту?

3. Котра група зображень характеризує епоху палеоліту?


1. Яка це епоха? 

2. Яка це епоха?

3. Яка це епоха? 

Готуємось до семінарських занять!

Модуль І. Теоретичні аспекти культури. Основні етапи розвитку світової культури

Семінарське заняття 1. Предмет культурології як науки про культуру. Суть і сутність культури. Функції культури. Культура і цивілізація. Первісна культура.

Завдання до теми

  • Культурологія як навчальна дисципліна.
  • Витоки культури, її місце та роль в історії людства.
  • Поняття і сутність культури.
  • Функції культури.
  • Основні концепції культури та їх сутність.
  • Антропо- та соціокультурогенез первісності.
  • Міфологічна модель світу. Міфомодель слов'янського світу.
  • Людина в архаїчній культурі.

Словникова робота

З'ясуйте значення термінів і запишіть до робочого зошита.

Європоцентризм, ментальність,тотемізм, фетишизм, анімізм, магія, синкретизм.

Теми повідомлень (на вибір за бажанням)

Періодизація культури.

Людина у первісній культурі.

Єдність внутрішнього і зовнішнього світу первісної людини.

Міфологічна модель світу.

Міфологічне мислення первісної людини.

Семіотичний процес у культурі.

Культорологія - наука про закони колективного існування людей.


Семінарське заняття 2. Тема 2. Культура Стародавнього Сходу. Культура Античності (2 год.)

Завдання до теми

  • Значення культур Стародавнього Сходу для людської цивілізації.
  • Досягнення культури Стародавнього Єгипту.
  • Своєрідність культурної старовини Індії та Китаю.

4. Культура Стародавньої Греції: логос, чуттєвість, гармонія.

5. Традиції та спадкоємність культури Стародавнього Риму.

Словникова робота

З'ясуйте значення термінів і запишіть до робочого зошита.

Канон, логос, пластичність, циклічний час, античний, еллінізм, історіографія, кіммерійці, скіфи, сармати.

Теми повідомлень (на вибір за бажанням)

Важливі відкриття шумерів.

Центральне місце релігії у культурі Індії.

Мистецтво стародавніх єгиптян.

Людина у давньосхідних культурах.

Ідеологія і культура Давнього Китаю.

Людина - головний об'єкт і зміст грецької культури.

Неповторна грецька поезія та драма.

Антична спадщина - основа культури Візантії та близького Сходу.

Традиції та спадкоємність культури Стародавнього Риму.

Семінарське заняття 3. Культура Середньовіччя. Культура Візантії. Культура епохи Відродження. (2 год.)

Завдання до теми

  • Візантія в історії світової культури.
  • Європейська культура епохи середньовіччя.
  • Поняття Відродження як перехідної епохи в історії культури Західної і Центральної Європи від Середньовіччя до Нового часу.
  • Особливості культури епохи Відродження.
  • Наукові відкриття епохи Відродження: Христофор Колумб, Васко да Гама, Фернан Магеллан, Микола Коперник, Йоганн Кеплер, Йоган Гутенберг. Гуманізм Данте Аліг'єрі, Франческо Петрарки, Джованні Боккаччо, Франсуа Рабле, Еразма Роттердамського та інших. Гуманізм та Реформація.

Словникова робота

З'ясуйте значення термінів і запишіть до робочого зошита.

Єресь, іконостас, схоластика, ікона, ієрархічність, антропоморфізм, готика, есхатологія, поліфонія, утопія.

Теми повідомлень (на вибір за бажанням)

Видатне місце візантійської культури в історії світової цивілізації.

Християнство - світоглядна основа візантійської культури.

Освіта у Візантії.

Іконоборство.

Художня культура Середньовіччя.

Література Середньовіччя.

Романіка та готика - панівні художні стилі в архітектурі та мистецтві епохи Середньовіччя.

Видатні вчені епохи Відродження.

Реформація і культура.

Розвиток науки і освіти в добу Відродження.

Семінарське заняття 4. Культура Нового часу і Просвітництва. (2 год.)

Завдання до теми

  • Риси новоєвропейської культури ХVII ст. Просвітництво. Енциклопедизм.
  • Художні стилі в європейській культурі ХVII- XVIII ст. Класицизм, романтизм, реалізм - провідні течії в культурі ХІХ ст.
  • Розвиток освіти та наукових знань в Україні. Книгодрукування. Зростання ролі літератури.
  • Особливості розвитку мистецтва доби Просвітництва.
  • Кризові явища в культурі другої половини ХІХ ст. та пошуки шляхів виходу з неї.

Словникова робота

З'ясуйте значення термінів і запишіть до робочого зошита.

Абсолютизм, бароко, деїзм, кантата, класицизм, лувр, рококо, агностицизм, лібрето, марсельєза, опера.

Теми повідомлень (на вибір за бажанням)

Інтелектуальні течії епохи Просвітництва.

Становлення класичної музики.

Творчість Баха, Моцарта, Бетховена.

Масова культура.

Культура та антикультура.

Найвидатніші діячі французького просвітництва.

Технократична та гуманітарна культури.


Модуль 2. Основні етапи розвитку культури України

Семінарське заняття 1. Культура східних слов'ян (2 год.)

Завдання до теми

1. Вірування та міфологія східнослов'янських племен.

2. Ранні форми культури на українських землях.

3. Трипільська культура, її особливості.

4. Особливості культурного процесу скіфського періоду.

5.Черняхівська культура, її місце у культурному надбанні слов'ян.

Словникова робота

З'ясуйте значення термінів і запишіть до робочого зошита.

Автохтон, абориген, археологія, велес, дайбожичі, зернь, ідол, поганство, політеїзм, протомісто, таліон, треби ще, язичництво, чернь.

Теми повідомлень (на вибір за бажанням)

Культура античних міст-держав та колоній.

Язичницька культура та її значення.

Міфологія східних слов'ян, обряди і свята.

Складники української культури.

Велесова книга.

Культурний генофонд у формуванні та розвитку культури.

Семінарське заняття 2. Культура Київської Русі. Українська культура ХІVVІІ ст. (2 год.)

Завдання до теми

1. Культура Київської Русі - видатне явище світової середньовічної культури. Архітектура, живопис, прикладне мистецтво, музика.

2. Язичництво. Запровадження християнства, його вплив на розвиток культури Київської Русі.

3. Взаємозв'язки культури Київської Русі з культурами інших народів - Візантії, Болгарії. Життя князів.

4. Україна наприкінці ХІV - в першій половині ХV ст. Вплив культури Київської Русі на життя Литовського князівства.

5. Характерні особливості архітектури ХІV ст. Образотворче та декоративно-ужиткове мистецтво. Іконопис ХІV- ХV ст. Поділ України та розвиток культури. Братства і розвиток культури. Роль братських шкіл у становленні освіти. Острозька слов'яно-греко-латинська академія.

Словникова робота

З'ясуйте значення термінів і запишіть до робочого зошита.

Апокрифи, глаголиця, графіті, билини, дитинець,золоті ворота, лавра, оранта, плінфа, скоморохи, фреска, паланки, полеміка, устав.

Теми повідомлень (на вибір за бажанням)

Культура і релігія дохристиянської Русі.

Усна народна творчість.

Культура Галицько-Волинського князівства.

Виникнення слов'янської писемності.

Основні центри давньоруської культури.

Братства та їх роль у розвитку української культури.

Початок книгодрукування в Україні.

Козацтво як феномен світової культури.

Берестейська церковна унія і її наслідки для розвитку культури.

Семінарське заняття 3. Українська культура ХVІІІ - ХІХ ст. Українська культура ХХ ст. (2 год.)

Завдання до теми

1. Умови розвитку української культури другої половини ХVІІ - ХVІІІ ст. Феофан Прокопович - видатний діяч просвітництва і культури. Козацькі літописи. «Українське» бароко.

2. Образотворче мистецтво, музика, наука і література. Граматика Мелетія Смотрицького. Словник Памви Беринди. Освіта в Україні у ХVІІІ ст.

3. Культурний процес другої половини ХІХ ст. Розвиток науки в Україні другої половини ХІХ ст. Реформа освіти. Політичне життя.

4. Образотворче мистецтво початку ХХ ст. Навчальні заклади для жінок. Музейна справа в Україні. Меценати та колекціонери. Українізація.

5. Культура України в роки війни. Культура повоєнного часу. Шістдесятники.

6. Українська культурна парадигма другої половини ХХ ст. Культура в часи перебудови та становлення незалежності України.

Словникова робота

З'ясуйте значення термінів і запишіть до робочого зошита.

Громади, культурництво, просвіти,циркуляр, бутафорія, хуторянство, націоналізм, коренізація, пролеткульт, шовінізм, дисидентство, діаспора.

Теми повідомлень (на вибір за бажанням)

Наукові досягнення періоду.

Культурні здобутки Галичини.

Репресивні заходи царського уряду.

Українська культура на зламі століть.

І. Котляревський, Т. Шевченко, І. Франко і розвиток української культури.

Розвиток української літературної мови.

Політика українізації та її вплив на культуру.

Здобутки і трагічні сторінки літератури.

Семінарське заняття 4. Національна культура в сучасній Україні. Єдність і взаємозалежність світової та національної культур. (2 год.)

Завдання до теми

1. Культура на початку ХХІ ст. Формування нової соціокультурної дійсності та її риси.

2. Національний характер, свідомість і самосвідомість як феномен культури.

3. Національна культура в сучасній Україні.

4. Сучасна українська культура та її входження у світовий простір. Проблеми української культури в контексті світового розвитку.

5. Єдність і взаємозалежність світової та національної культур.

Словникова робота

З'ясуйте значення термінів і запишіть до робочого зошита.

Толерантність, традиції, плюралізм, менталітет, космополітизм, генна інженерія, мартирологів, постмодернізм.

Теми повідомлень (на вибір за бажанням)

Визначні митці та літератори ХХ століття.

Культура українського зарубіжжя.

Внесок українства у світову культуру.

Нові явища і тенденції у літературі.

Розвиток української мови.


© 2017 Алла Марценюк, місто Миколаїв
Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати